Wat is jouw kompas?

‘My land is jou land’ 

Ek is n vreemde hier 
Ek het my land gelos 
Ek het jou pad gekruis 
Ek het jou spoor gevolg 

Jy het gese gaan terug 
Moe nie op my vertrou 
Maar jy s n deel van my 
Wat doen ek sonder jou 

En ek weet die toekoms is onseker 
En die donker is digby 
En ek weet ons wag n lang reis 
Reg deur die woestyn 
Reg deur die woestyn 

Hebben jullie het ook voorbij horen komen? Dit prachtige lied van Stef Bos? Stef Bos: Lied van Ruth – My Land Is Jou Land (met het Metropole Orkest) – YouTube Het gaat over Ruth die de keuze maakt om vanuit haar eigen land mee te gaan met haar schoonmoeder die terugkeert naar het land waar zij na een hongersnood uit vertrok. Het inspireert me dat Ruth heel duidelijk een keuze voor zichzelf heeft gemaakt en besluit mee te gaan naar een onbekend land, ondanks dat haar schoonzus onderweg besluit om te keren en haar schoonmoeder aanraadt om hetzelfde te doen. 

Richting bepalen 

Aan het begin van dit nieuwe jaar heb ik een toekomstplanner gemaakt. Ik heb per maand globaal ingepland wat ik dit jaar echt wil bereiken. Eromheen prijken voor mij belangrijke woorden gerelateerd aan waarden die voor mij belangrijk zijn. Want als ik zo terugkijk op mijn jaar dan schieten de dingen die ik echt belangrijk vind om te doen er nog wel eens bij in tussen werken en gezinsmanagement door. Ik vind het heel fijn om bij de dag te leven en niet over alles te lang na te denken (de controlefreak in mij kan eindeloos blijven malen over alles wat nog geregeld moet worden!). Daarom ga ik vaak ook graag op mijn gevoel af maar.. door het bovenstaande lied besefte ik mij wel dat het belangrijk is om te weten welke kernwaarden ik belangrijk vind. Welke waarden moeten de richting bepalen bij het maken van keuzes? Ik denk dat wanneer ik me hier bewuster van ben, mij dit nog meer richting gaat geven. Ik hoop dat het me gaat helpen om mijn grenzen beter te bewaken en ook beter uit te kunnen leggen waarom ik bepaalde keuzes maak. Wanneer ik kijk naar Ruth dan maakt het dat ze zich niet van de wijs laat brengen door mensen die andere keuzes maken en op haar inpraten en dat zij een moedig besluit durft te nemen.  

Wil je ook aan de slag met het bepalen van je kernwaarden? Bekijk dan de volgende lijst. Schrijf de 10 meest belangrijke waarden op en probeer uiteindelijk uit te komen op een top 3. Voorbeelden van Kernwaarden – theChampionCoach Schrijf je top 3 vervolgens ergens op waar je ze vaak tegenkomt. Deze vormen dit jaar je kompas! 

Verandertrjacect wereldoriëntatie 

En nu nog een stukje voor alle belangstellenden voor mijn reis in het basisonderwijs! Wanneer ik het verhaal van Ruth vertaal naar mijn werk op school denk ik aan de keuze waar ik met mijn team voor sta; een nieuwe invulling voor het vak wereldoriëntatie. Ik hoop dat het vormen van een duidelijke visie ons richting zal geven en ons zal helpen als er eens iets tegenzit of als we een verschil van mening hebben. Twee belangrijke vragen die we ons daarbij stelden zijn: Hoe willen we dat leerlingen deze wereld leren te begrijpen?​ Wat helpt ons daarbij? Om hier meer duiding aan te kunnen geven heb ik me weer even ingelezen in de leertheorieën die kort staan uitgelegd op de volgende site: Deze leertheorieën moet je kennen – Vernieuwenderwijs. In dit onderstaande overzicht heb ik  inzicht gekregen waar de methodes voor wereldoriëntatie ongeveer geplaatst kunnen worden. Nadat we de terugkoppeling hebben ontvangen van de collega’s kunnen we bepalen in welke methode we ons verder gaan verdiepen. Ik ben heel benieuwd! 

2 gedachten over “Wat is jouw kompas?

  1. Rianne, dit is zeker een heel mooi lied van Stef Blok. En het verhaal van Ruth is ook prachtig. Het boek Het geschenk van Edith Eger ben ik aan het lezen en het helpt mij om net als haar boek De Keuze om inzicht te krijgen, in de te maken keuzes in mijn leven, geleid door de Heer van het Leven. Ik ben blij, dat wij samen mogen optrekken in de werkgroep Wereldoriëntatie.
    ,

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag